Thursday, October 31, 2013

Cara Menaikkan Trafik Blog 969 Peratus.

By on 2:56 AM
Cara Menaikkan Trafik Blog
Ini kali kedua aku menulis tentang blog. Perkara pertama yang aku tulis adalah bertajuk “Tips untuk Blogger Malas. Sebelum aku mula berkongsi Cara Menaikkan Trafik Blog, aku ingin menyentuh sedikit tentang Kepentingan Menaikkan Trafik Blog.
Apa tu trafik blog? Berdasarkan Kamus Dewan edisi-khas, trafik blog boleh didefinisikan sebagai pengungjung yang hadir ke blog ataupun dalam bahasa tamil selalu disebut sebagai Unique Visitors (UV). Aku percaya setiap blog yang wujud di muka bumi ini memerlukan pengunjung. Orang yang tak mahu pengunjung membaca blognya dinasihatkan untuk menulis diari. Jika nak lebih afdal, anda disarankan menulis wasiat… huhu….
Kelebihan apabila anda menaikkan trafik blog, blog tersebut secara tak langsung akan lebih dikenali ramai. Apabila blog anda menjadi semakin terkenal, ini akan menarik perhatian pegiklan untuk beriklan di blog anda. Pada tahap ini, anda boleh jadikan blog anda sebagai medium untuk menjana pendapatan.

Bagaimana Cara Menaikkan Trafik Blog 969 Peratus?

Menaikkan Trafik Blog adalah mudah jika tahu caranya.
Gambar di atas menunjukkan peningkatan trafik Blog ZamZoro secara agresif. Secara jujurnya ingin aku nyatakan bahawa aku bukanlah seorang otai dalam bidang blogging ni. I’m just a beginner in blogging. Walaupun aku bukanlah professional dalam bidang ini, tapi tak semestinya aku tak boleh berkongsi sesuatu yang aku belum mahir. At least orang lain juga boleh mendapat manfaat daripada apa yang aku kongsikan.
Bagi pakar-pakar blogging, aku tak galakkan korang baca entri ni. Panduan atau Cara Meningkatkan Trafik Blog yang aku ingin kongsikan ni adalah sangat-sangat basic bagi yu~ols okay. Aku yakin korang dah tahu semuanya. Tapi aku sangat harapkan korang dapat berkongsi ilmu korang pada bahagian komen entri ni… heee… thanks….
Mementingkan Isi Kandungan.
Aku sangat mementingkan kandungan blog. Pada pandangan aku, isi kandungan adalah nyawa kepada sesebuah blog. Aku pernah terbaca dalam beberapa buah buku yang berkaitan dengan blog yang menyatakan “Contents is King”. Memang aku sangat bersetuju dengan pernyataan tersebut.
Sebelum menulis entri blog, aku akan cuba buat kajian dahulu. Aku akan buat kajian kata kunci atau dalam bahasa tamil disebut ‘keywords’. Aku biasaya akan menggunakan Google Trends untuk melihat kata kunci yang sedang hangat.
Langkah seterusnya aku akan mengkaji kata kunci tersebut dengan lebih teperinci dengan menggunakan Google Adwords : Keyword Tool. Apabila menulis, aku akan gunakan kata kunci yang dipilih pada bahagian tajuk, pada gambar dan juga pada bahagian isi kandungan. Aku akan mencari ruang untuk menekankan kata kunci tersebut pada entri yang aku buat dan cuba elakkan pengulangan kata kunci secara berlebihan.
Tajuk yang Menarik.
Korang mesti pernah mendengar pepatah “Don’t judge a book by its cover” kan?. Kita kerap disarankan untuk tidak menilai seseorang atau sesuatu dengan melihat sifat luaran. Realitinya, memang ramai yang cenderung untuk menilai seseorang atau sesuatu hanya dengan melihat dari segi luaran.
Apabila dilihat dari perspektif tersebut, jadi kita tidak boleh mengabaikan kepentingan memilih tajuk yang hebat bagi sesuatu entri. Cuba jadikan tajuk entri blog anda sebagai magnet yang boleh menarik orang untuk membaca kandungan blog anda. Sehebat mana pun kandungan blog anda, tetapi anda meletakkan tajuk yang bosan, ini amat merugikan anda.
Anggaplah kandungan blog anda adalah seperti istana. Manakala tajuk entri anda pula seperti pintu gerbang. Pintu gerbang yang cantik pastinya menggalakkan orang untuk datang berkunjung ke istana yang anda bina. Keduanya saling memerlukan dalam menaikkan trafik blog. 
Promosikan Entri Blog.
Perkara yang kerap diabaikan oleh para blogger adalah  mempromosikan kandungan blog masing-masing. Sehebat mana sekali pun istana yang anda bina, secantik manapun pintu gerbang yang anda dirikan, usaha anda akan menjadi sia-sia tanpa cara promosi yang berkesan.
Kalau mengikut cara aku, aku  akan ping kan entri blog aku pada busuk. Selain aggregator tersebut, aku juga akan ping kan post baru di GuaBlog. Satu lagi cara adalah meggunakan rangkaian sosial seperti facebook. Lepas anda buat entri, anda hanya perlu promosikannya pada facebook page dan juga facebook group. Pilih facebook page dan juga facebook group yang berkaitan dengan entri anda. Satu lagi petua, korang utamakan group-group dan page-page  yang berpengaruh tinggi.
Kesimpulan.
Cukuplah hanya tiga perkara asas untuk aku kongsikan bersama korang. Cara yang tersebut kalau kena gayanya memang dapat membawa trafik yang berduyun-duyun. Ketiga-tiga perkara asas tersebut sebenarnya saling memerlukan dalam menaikkan trafik blog kita semua. Selamat mencuba… Yeah…!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...