Skip to main content

Cara Menaikkan Trafik Blog 969 Peratus.

Cara Menaikkan Trafik Blog
Ini kali kedua aku menulis tentang blog. Perkara pertama yang aku tulis adalah bertajuk “Tips untuk Blogger Malas. Sebelum aku mula berkongsi Cara Menaikkan Trafik Blog, aku ingin menyentuh sedikit tentang Kepentingan Menaikkan Trafik Blog.
Apa tu trafik blog? Berdasarkan Kamus Dewan edisi-khas, trafik blog boleh didefinisikan sebagai pengungjung yang hadir ke blog ataupun dalam bahasa tamil selalu disebut sebagai Unique Visitors (UV). Aku percaya setiap blog yang wujud di muka bumi ini memerlukan pengunjung. Orang yang tak mahu pengunjung membaca blognya dinasihatkan untuk menulis diari. Jika nak lebih afdal, anda disarankan menulis wasiat… huhu….
Kelebihan apabila anda menaikkan trafik blog, blog tersebut secara tak langsung akan lebih dikenali ramai. Apabila blog anda menjadi semakin terkenal, ini akan menarik perhatian pegiklan untuk beriklan di blog anda. Pada tahap ini, anda boleh jadikan blog anda sebagai medium untuk menjana pendapatan.

Bagaimana Cara Menaikkan Trafik Blog 969 Peratus?

Menaikkan Trafik Blog adalah mudah jika tahu caranya.
Gambar di atas menunjukkan peningkatan trafik Blog ZamZoro secara agresif. Secara jujurnya ingin aku nyatakan bahawa aku bukanlah seorang otai dalam bidang blogging ni. I’m just a beginner in blogging. Walaupun aku bukanlah professional dalam bidang ini, tapi tak semestinya aku tak boleh berkongsi sesuatu yang aku belum mahir. At least orang lain juga boleh mendapat manfaat daripada apa yang aku kongsikan.
Bagi pakar-pakar blogging, aku tak galakkan korang baca entri ni. Panduan atau Cara Meningkatkan Trafik Blog yang aku ingin kongsikan ni adalah sangat-sangat basic bagi yu~ols okay. Aku yakin korang dah tahu semuanya. Tapi aku sangat harapkan korang dapat berkongsi ilmu korang pada bahagian komen entri ni… heee… thanks….
Mementingkan Isi Kandungan.
Aku sangat mementingkan kandungan blog. Pada pandangan aku, isi kandungan adalah nyawa kepada sesebuah blog. Aku pernah terbaca dalam beberapa buah buku yang berkaitan dengan blog yang menyatakan “Contents is King”. Memang aku sangat bersetuju dengan pernyataan tersebut.
Sebelum menulis entri blog, aku akan cuba buat kajian dahulu. Aku akan buat kajian kata kunci atau dalam bahasa tamil disebut ‘keywords’. Aku biasaya akan menggunakan Google Trends untuk melihat kata kunci yang sedang hangat.
Langkah seterusnya aku akan mengkaji kata kunci tersebut dengan lebih teperinci dengan menggunakan Google Adwords : Keyword Tool. Apabila menulis, aku akan gunakan kata kunci yang dipilih pada bahagian tajuk, pada gambar dan juga pada bahagian isi kandungan. Aku akan mencari ruang untuk menekankan kata kunci tersebut pada entri yang aku buat dan cuba elakkan pengulangan kata kunci secara berlebihan.
Tajuk yang Menarik.
Korang mesti pernah mendengar pepatah “Don’t judge a book by its cover” kan?. Kita kerap disarankan untuk tidak menilai seseorang atau sesuatu dengan melihat sifat luaran. Realitinya, memang ramai yang cenderung untuk menilai seseorang atau sesuatu hanya dengan melihat dari segi luaran.
Apabila dilihat dari perspektif tersebut, jadi kita tidak boleh mengabaikan kepentingan memilih tajuk yang hebat bagi sesuatu entri. Cuba jadikan tajuk entri blog anda sebagai magnet yang boleh menarik orang untuk membaca kandungan blog anda. Sehebat mana pun kandungan blog anda, tetapi anda meletakkan tajuk yang bosan, ini amat merugikan anda.
Anggaplah kandungan blog anda adalah seperti istana. Manakala tajuk entri anda pula seperti pintu gerbang. Pintu gerbang yang cantik pastinya menggalakkan orang untuk datang berkunjung ke istana yang anda bina. Keduanya saling memerlukan dalam menaikkan trafik blog. 
Promosikan Entri Blog.
Perkara yang kerap diabaikan oleh para blogger adalah  mempromosikan kandungan blog masing-masing. Sehebat mana sekali pun istana yang anda bina, secantik manapun pintu gerbang yang anda dirikan, usaha anda akan menjadi sia-sia tanpa cara promosi yang berkesan.
Kalau mengikut cara aku, aku  akan ping kan entri blog aku pada busuk. Selain aggregator tersebut, aku juga akan ping kan post baru di GuaBlog. Satu lagi cara adalah meggunakan rangkaian sosial seperti facebook. Lepas anda buat entri, anda hanya perlu promosikannya pada facebook page dan juga facebook group. Pilih facebook page dan juga facebook group yang berkaitan dengan entri anda. Satu lagi petua, korang utamakan group-group dan page-page  yang berpengaruh tinggi.
Kesimpulan.
Cukuplah hanya tiga perkara asas untuk aku kongsikan bersama korang. Cara yang tersebut kalau kena gayanya memang dapat membawa trafik yang berduyun-duyun. Ketiga-tiga perkara asas tersebut sebenarnya saling memerlukan dalam menaikkan trafik blog kita semua. Selamat mencuba… Yeah…!

Comments

Popular posts from this blog

Mesin Terapi Alpha One Bios 9000 Untuk Pesakit Kronik

Sejak penubuhan Alpha One Marketing (M) Sdn Bhd pada 2005, orang ramai kian yakin dengan produk itu. Ini terbukti daripada sebuah pusat terapi di Wangsa Maju, Kuala Lumpur, kini jumlah itu bertambah kepada 22 pusat terapi percuma di seluruh negara. Orang ramai percaya dan yakin dengan BIOS9000 keluaran Alpha One berbanding produk lain di pasaran yang turut menonjolkan identiti yang sama. Mesin BIOS 9000 kini dijual lebih 5,000 unit dan ia adalah pelaburan yang bijak dan berbaloi. Bagi suami isteri dari Shah Alam, Md Isyak Md Jah dan Zaiton Khatib, 73, mereka mengetahui mengenai BIOS 9000 di pusat terapi di Seksyen 3, Shah Alam selepas diperkenalkan rakan-rakan mengunjungi pusat itu sejak tahun lalu. Mereka mengunjungi pusat terapi itu setiap hari selama tiga bulan. "Memang ada perubahan ketara terutama isteri saya yang dahulunya sering mengalami bengkak sendi yang amat menyakitkan sehingga sukar berjalan. "Alhamdulillah, kini kesihatan kami semakin memuaskan.

Mesin Terapi Untuk Penyakit-Penyakit Kronik

Mungkin anda pernah dgr mesin terapi elektrik...sbb akhir2 ni banyak dipromosi di akhbar,internet dsb terutamanya yg berjenama sbb syarikat2 itu mampu menanggung kos pengiklanan yg mahal. Contohnya Al Jabbar, Alpha One dll. Mesin terapi elektrik ni sebenarnya sgt bagus utk penyakit2 yg berkaitan dgn pengaliran darah sbb dgn getaran sebanyak 6000v - 9000v sesaat mampu mengikis kotoran2 yg melekat pada salur darah spt plaque jadi darah kita dpt berjalan lancar utk membawa zat2 dan vitamin2 yg diperlukan oleh sel2 badan. Sbb itulah banyak testimony kita dgr dari pesakit2 diabetes,darah tinggi,kolestrol, stroke dsb sbb semua penyakit2 tu kebanyakannya berpunca dari saluran darah yg dah kotor atau tersumbat. Terapi elektrostatik membantu untuk melancarkan sistem peredaran darah, membantu merawat masalah saluran darah tersumbat yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit kronik seperti masalah jantung, darah tinggi, kencing manis, gout, parkinson, strok, batu karang dan sebagainya. Kini

CARA BUKA AKAUN CIMB ONLINE

  CARA BUKA AKAUN CIMB SECARA ONLINE TANPA KE KAUNTER (OCTOSAVERS-i) Tahukah anda, nak buka akaun bank CIMB boleh buat online saja tanpa bersusah-susah ke kaunter cawangan CIMB. Ini sememangnya amat memudahkan, terutamanya apabila kita dalam tempoh PKP ni. Kadangkala ramai orang di bank sampai terpaksa beratur panjang sebab nak ikut SOP kan. Jadi, bagi anda yang nak buka akaun, boleh ikuti bagaimana saudari  Shelly Jimet buka akaun bank CIMB secara maya dan kad bank akan terus dihantar ke rumah. Tak perlu lagi bersesak di luar nanti! Cara Buka Akaun CIMB Secara Online (Akaun Personal) Korang tau tak cimb sekarang offer buka akaun secara dalam talian. Dengan simpanan rm20 jer. Saya dah dapat kad bank CIMB saya! Sorry saya bukan pekerja CIMB. Ikut step ni ja. PERMOHONAN PEMBUKAAN AKAUN ATAS TALIAN CIMB (OCTOSAVERS ACCOUNT-i) CIMB menawarkan OctoSavers Account-i di mana proses permohonan secara atas talian dan kad debit akan dihantar ke alamat anda di Malaysia yang berdaftar. Syarat Kelay